30 juli 2010

Mördarens Lärling

av Robin Hobb

"Oäkting! Det är ditt fel att vår kronprins drog sig tillbaka!" "Vore bättre att göra sig av med slyngeln innan han ställer till med något..." "Från och med nu tillhör du kungen, du är ett redskap, inget annat." "Sonen, håller jag mitt löfte till dig?"
Det är jag, Ridderligs son. Oäkta prins av Sex Hertigdömmen, lämnad hos Ridderligs man i stallarna för att tas om hand. I alla fall innan jag drog till mig Kung Slugs uppmärksamhet. Han köpte min trohet, mat, kläder, utbildning. Och i gengäld är jag hans. Det är ingen som vet, men om nattens mörka timmar får jag lära mig annat än att skriva och fäktas, jag lär mig ett yrke som vanliga sexåringar inte har en anning om existerar.
Jag är lönnmördarens lärling. Jag dödar på kungens befallning, och du har en möjlighet att följa mig i mitt liv, när jag växer upp, blir förälskad, utövar hemlig magi, svär trohet till min prins, ser början på rödskeppskrigen och hamnar mitt i en konspiration dödligare än jag kunnat föreställa mig.


Ett sommarboktips av Erica 16 år

Inga kommentarer: