30 juli 2010

Vargbroder

av Robin Hobb

*Spoilervarning! Läs ej om du inte har läst första delen i Berättelsen om Fjärrskådarna!*
"Jag är svag... så svag. Giftet vill inte lämna min kropp, jag undrar om det alltid kommer vara så här? Jag vet inte..." Föga anade jag att det som komma skulle var så mycket värre. Trots att Kunglig svurit på att avträda från förräderriets väg vet jag att det inte är sant. Och jag är inte ensam om att märka det, men vi har inga bevis. Ingen skulle tro oss. Och medan Ärlig jobbar sig intill dödens gräns för att rädda vår kust och Kung Slug sakta tynnar bort under en mystisk sjukdom tar Kunglig chansen att charma inlandshertigarna. Jag känner hur snaran dras åt om halsen. Måhända har jag funnit min bror i den vargunge jag räddat, men det räcker inte. Vad kan jag göra? Hur kan jag hindra det som händer? Det går inte, går inte! Sakta, sakta går vi alla mot en mörk framtid inlindad i död, förräderi, och blod.


Ett sommarboktips av Erica 16 år

Inga kommentarer: